מיזם חדש יוצא לדרך בימים אלה ברחובותתחבורה ציבורית במחיר מוזל של חמישה עד שמונה שקלים, מהבית אל הרכבת, בתזמון המשיק להגעת הרכבת. הפיילוט הראשון הוכתר כהצלחה, והשבוע יצא לדרך פיילוט ב', כאשר כבר למעלה מ־300 מתושבי העיר עושים שימוש בשירות. "שני מיניבוסים שלנו מורידים 100 כלי רכב מהכביש", אומר יזם הפרויקט, מיקי מודלבסקי

"קוראים לאנשים להירשם". מיקי מודלבסקי | צילום: אבי מועלם

מודלבסקי, (29), נשוי ואב לילד מכפר הנגיד, הוא סטודנט באוניברסיטה הפתוחה בתל אביב ובעבר שירת בקבע

"אני מכיר את תחנת הרכבת טוב", הוא אומר השבוע. "נסעתי מפה לתל אביב וחזרה, והייתי מגיע עם הרכב ומתחיל לחפש חניה. הבנתי כבר לפני ארבע שנים שמדובר בבעיה. כל מקום שהוא אינו תל אביב לוקה בחסר בכל מה שנוגע לתחבורה ציבורית. לפני שנה השתחררתי מהשירות והתחלתי לחקור את הנושא לעומק". 

ראשית התייעץ עם כל גורם רלוונטי, החל בנהגי הסעות וכלה במומחי תחבורה. "חשבתי אילו פתרונות אפשר לתת, איך בכלל פועלת תחנת רכבת, איך בונים מסלולים מותאמים, ובאספקט הכלכלי - איך זה יכול להיות משתלם לנוסע, ובאותו הזמן גם לא דורש מימון של גורם שלישי כמו משרד התחבורה. הם משקיעים מיליארדים ועדיין זה לא עובד. כמות הפעמים שנסעתי באוטובוס גדול לבד כמו במונית ספיישל גרמה לי להגיד לעצמי: בואו נבנה משהו שמשתלם לנוסעים, משהו שמחזיק את עצמו". 

"תחרות חופשית"

לפני חודשיים הרעיון התגבש. "החלטתי שאני יוצא לדרך", אומר מודלבסקי. "למיזם קוראים 'איז'. הכל כרגע עוד נעשה ידנית, ואנחנו עובדים על בניית האפליקציה. כרגע מי שרוצה להירשם לשירות פשוט נכנס לאתר שלנו, 'iiz', מזמין נסיעה ורושם על איזו רכבת הוא רוצה לעלות בבוקר ובאיזו רכבת הוא חוזר. את כל השאר אנחנו עושים, וכבר כרגע, בשלב ב' של הפיילוט, אנחנו מסיעים בכל יום 100 איש. אלה פחות 100 כלי רכב על הכביש, ו־100 חניות פנויות באיזור הרכבת".

איך לא חשבו על קודם? מודלבסקי. | צילום: אבי מועלם

כעת שוקדים מודלבסקי וחבריו לצוות על פיתוח אפליקציה שתהפוך את השירות לאוטומטי. "לאנשים יש חשש, כי זה דבר חדש והם שואלים שאלות, וזה בסדר. זה באמת דבר חדש ואנחנו זמינים באתר ובפייסבוק ועונים על כל השאלות". 

איך זה עובד בפועל? את הפיילוט הראשון הוציאו ללא תשלום, כאשר מודלבסקי רצה לבחון בצורה יסודית את השיטה. בסוף הנסיעה קיבלו הנוסעים שאלון, בו ענו על מספר שאלות, וגם אמרו איזה מחיר היו מוכנים לשלם על השירות (חמישה עד שמונה שקלים). 

"הבעלים של קונדיטוריית 'דפני'ס' ברחובות אהב את מה שאנחנו עושים והציע לממן מכיסו את הפיילוט. הוא גם חילק בחלק השני של הפיילוט קרואסונים בחינם לנוסעים", מספר מודלבסקי. "אנחנו עובדים עם חברת הסעות מקומית בעיר שנקראת 'מאיר יפה'. בפיילוט כלי הרכב לא היו מלאים ואמרנו שנצא לדרך רק אם יהיו מלאים. עכשיו בכל יום מצטרפים עוד ועוד אנשים, ויש לנו כבר למעלה מ־300". 

השירות כרגע ניתן בין השעות 6:00 ו־9:00 בבוקר ובין השעות 16:00 ו־21:00 בערב. "אחר כך, אחרי שתיבנה לנו הקהילה, אני מאמין שיהיו הסעות גם בשעות אחרות", מסביר מודלבסקי ומדגיש שלא מדובר בשירות שאמור להחליף את שירותי מוניות הספיישל או את האוטובוסים. "זה שירות לאנשים שמגיעים היום לרכבת עם הרכב הפרטי שלהם, זה פתרון לאנשים עובדים". 

אתה לא חושש שיבואו נהגי מוניות או חברות אוטובוסים שלא יאהבו את העובדה שאתה מנסה לקחת נתח מהשוק? 

"יש שתי דרכים שאתה יכול לשנותאתה יכול ללכת למשרד התחבורה ולעירייה, לשכנע ולעלות על גל בחירות, להילחם בטחנות רוח, והדרך השנייה היא לעשות, כי אם אני לא אעשה מי יעשה? אז חילקתי פלאיירים פה ברכבת ושבוע אחרי זה היו הסעות. אני ליברל ומאמין שהיוזמה צריכה לבוא מהאזרחים, וההיבט הוא של תחרות חופשית". 

מודלבסקי סבור שמי שנוח לו לנסוע באוטובוסימשיך. "זה מיזם חברתי לאנשים שהתחבורה הציבורית של הפריפריה לא מספיקה להם והם סובלים מזה. אין קווים ואנחנו משתנים לפי הנוסעים. זה גם לא שאטל, זה משהו חדש לגמרי". 

חוסכים זמן וכסף

קשה שלא להקביל את המיזם למיזמים אחרים בנושא תחבורה, כמו 'ווייז' למשל.

"'ווייז' הוא דוגמה טובה", אומר מודלבסקי. "זה התחיל כמיזם חברתי וברגע שראו שיש ערך, היה צורך להגדיל את הקהילה. אני מאמין שברגע שאנשים ישתמשו בשירות באופן קבוע, הם ישאלו את עצמם איך חיינו לפני כן, ויגידו: 'פעם אנשים היו נוסעים לרכבת עם הרכב הפרטי שלהם'. כבר עכשיו אנחנו מסיעים 100 אנשים בכל יום. אלה אנשים שחסכו כסף וזמן בבוקר ואחר הצהריים. אם אנחנו מדברים על פריפריה ועל רכבתהדרך לייצר תחבורה ציבורית צריכה להיות גמישה. המיזם הזה הוא ראשון מסוגו לא רק בישראל, אלא בעולם". 

כרגע משלם מכיסו. מודלבסקי | צילום: אבי מועלם

איך לא חשבו על זה קודם? 

"זה מורכב, הנושא הטכנולוגי, התחבורתי, הלוגיסטי והחברתי. ככל שהקהילה תהיה גדולה יותר, ככל שיפנו אלינו מכל הארץ, כך נוכל לעמוד עם כוח מול אותם גופים שינסו לסכל את היוזמה ואת הערך שאנחנו רוצים לייצר, והשירות שאנחנו רוצים לתת". 

אתה מרוויח מזה כסף? 

"אני משלם מכיסי", צוחק מודלבסקי. "פונים אלינו ממקומות אחרים בארץ. ברחובות אני לומד את הנושא לעומק, אני מאמין שאם יהיו יוזמות לפתוח את היוזמה לערים אחרות, תוקם חברה כדי שהנושא יהיה מסודר. כרגע אנחנו קוראים לאנשים להירשם, להיכנס לדף הפייסבוק ולשאול שאלות, ואנחנו קוראים גם לעסקים מקומיים לשתף איתנו פעולה. זה עוזר לנו להוריד עלויות וזה עוזר להם לפרסום. בתי העסק ברחובות הם חלק בלתי נפרד מזה".