לפני 13 שנה קיבל לידיו חבר המועצה זוהר בלום את תיק החינוך ברחובות. הנתונים לא היו מעודדים אז, אך בתוך עשור נבנתה בעיר מעצמת חינוך, שגם היום נתקלת בקשיים, אך הגישה של בלום היא שעושה את ההבדל. "לא את כל הבעיות אפשר לפתור", הוא אמר השבוע בראיון ל'מיינט רחובות', אבל גם כשאומרים 'לא', צריך לדעת איך לומר".

זוהר בלום. "החזון הוא שלכל תלמיד תהיה 'החליפה' המתאימה" | צילום: אבי מועלם

היום כולם רוצים את תיק החינוך במועצת העיר, אבל לפני 13 שנים, כשבלום נכנס לתפקיד, הוא היה רחוק שנות אור מלהיות נחשק.

"בעבר אף אחד לא רצה את התיק", הוא נזכר. "לקחתי את תיק החינוך וחשבתי שהוא הכי חשוב, כי אופיה של העיר נקבע על פי החינוך. ראיתי שיש בור ענק. לא היה מנהל אגף, היו מחלקות. מנהל מחלקת על־יסודי היה מנהל אגף חינוך. היה בעצם כמו תוהו ובוהו. הדבר הגרוע היה שחברים שלי עזבו את העיר. אנשים לא האמינו במערכת החינוך".

"נכנסה הנשמה"

כשבלום נכנס לתפקידו היו 87 גני ילדים בעיר, אחוז הניגשים לבגרויות עמד על מחצית מתלמידי התיכונים בלבד, היתה נשירה גבוהה, שיעור הגיוס לצה"ל היה נמוך והמצב, איך נאמר, לא היה מעודד.

"הדבר הראשון שאמרתי היה: 'בואו נעצור את זה. הילד לא יכול בבית הספר? זה בסדר, לא כולם מתאימים, אנחנו נפתח מסגרות ונחזק אותם כדי לנסות ולהילחם על כל ילד'. נכנסו כיתות ייחודיות כמו תל"ם ומב"ר. מנהלים אמרו לי שאנחנו נרד באחוזים, אך הפלא ופלא, כולם עלו מעל 90 אחוז זכאות, כי התאמצו ונכנסה הנשמה לבתי הספר".

מה המדיניות שלך בעבודה? מה אנשים צריכים לדעת על מחזיק תיק החינוך?

"הדלת שלי פתוחה, גם כשאני בישיבה. בשש וחצי בבוקר אנשים יודעים שאני כבר נמצא במשרד ואפשר לבוא. אי־אפשר לתת הכל לכולם, אבל צריך לדעת לומר לא, לא להסתיר נתונים, ולהחזיר את האמון של התושבים במערכת החינוך".

רחובות גדלה מאוד בשנים האחרונות והדבר משפיע גם על תיק החינוך. איך מתכוונים להתמודד עם הגידול באוכלוסייה?

"יש לנו מנהלת אגף חדשה ואין לי ספק שהיא תצליח. היא נכנסה במלוא הכוח ויש לנו מנהלי מחלקות טובים, של היסודי וגני הילדים והעל יסודי. יצאנו למכרז לניהול, ותפקידם הוא תפקיד השטח. אני קובע את המדיניות אבל אני רוצה לראות את התוצאות בשטח. המערכת גדלה והעיר גדלה ולדעתי נצטרך לעשות ארגון מחדש לכל אגף החינוך, כי היינו 120 אלף תושבים אבל היום אנחנו כמעט 140 אלף תלמידים. צריך לאייש תפקידים ולהרחיב את השירות, כדי שנוכל לתת את השירות לכולם".

עם מה הכי קשה להתמודד היום במערכת החינוך בעיר?

"המשבר הכי גדול הוא שאין מספיק מנהלים, אתה יוצא למכרזים וניגשים אולי שניים או שלושה, אחד או לא ניגשים בכלל. יש משבר במשרד החינוך, גם בגלל שכר. העבודה מאוד־מאוד קשה. הם עובדים ובאים הביתה וההורים מתקשרים, שולחים ווטסאפים ויש עבודה עם הצוותים. האחריות הישירה היא עליהם, גם בנושא הכספים, והרבה לא מרוצים ופורשים".

זוהר בלום. "השלב הבא - בית ספר שהוא כמו אוניברסיטה" | צילום: אבי מועלם

יש כרגע בתי ספר בעיר שאין בהם מנהל?

"יש מינויים. נכון לאתמול בבית ספר 'שז"ר' היה משבר מאוד גדול. מינו מנהלת ומשרד החינוך החליט לא לאשר אותה, ואנשים באים אלינו בתלונות, אבל אנחנו אפילו לא צד בתהליך, הם עובדי משרד החינוך, משרד החינוך בוחר אותם, אז הם מינו אתמול מנהלת לשנה לניסיון ונראה איך היא. אנחנו נשקיע הרבה משאבים כדי לחזק את בית הספר, כי אני חושב שזה בית ספר טוב".

"טלפונים בשבת"

החודש האחרון לקראת פתיחת שנת הלימודים עמוס במיוחד עבורו. "הלחץ הוא גדול. זה שבעה ימים בשבוע. גם בשבת אני עונה לטלפונים. אנחנו בונים 24 כיתות גן ומרחיבים בתי ספר, ואתה כל הזמן במרוץ, כי הקבלנים לפעמים מושכים לסוף, ואז היה חודש רמדאן, והשבוע היה חג הקורבן ועכשיו בשבוע אחד צריך לסיים את כל העבודות. אנחנו משתדלים שהכל יהיה מוכן. לפעמים יש לך הרבה מאוד בעיות".

האתגר של הקיץ, הוא מספר, היו קייטנות החופש הגדול. "עכשיו נוסף לנו אתגרהקייטנות של החופש הגדול של כיתות א' עד ג' שמסתיימות רק בחודש יולי. זה אומר שיש לך חודש של שיפוצים, ומתוך החודש, שבוע אין פועלים בגלל הרמדאן. בחלק מבתי הספר קייטנות החינוך המיוחד מתקיימות עד ה־15 לאוגוסט, ואז אתה צריך להיכנס בשבועיים או שלושה ולבצע עבודות נרחבות ואתה לא יכול, אז חלק דוחים לסוכות ועכשיו קיבלנו החלטה שבשנה הבאה נתחיל בפסח, כי אני רואה שהשנה זה כמעט בלתי אפשרי, עובדים שישי עד כניסת שבת, עובדים מוצאי שבת בלילה".

עוד הוא מציין, כי גני הילדים מוכנים, מלבד בעיה באספקה של הדשא הסינתטי, גומי ביטחון ואבנים משולבות. "יש חוסר כי כל הרשויות קונות בגלל שנת הבחירות, ואני מאמין שנצליח לעמוד בכל היעדים אבל עם המון קשיים. כל היום אני בשטח, פותרים אתגרים, מפעילים קבלנים חדשים כדי לעמוד בלוחות הזמנים, ויהיו דברים שנמשיך לעבוד עליהם בסוכות".

מה האתגר הגדול ביותר על העירייה היום בתחום החינוך?

"אחת הבעיות המרכזיות היא צורך בבית ספר ממלכתי־דתי נוסף. בבית הספר 'מעלות משולם' יש שש כיתות א' ו־1,000 תלמידים. באיזור המזרחי אין לעירייה קרקעות. מצאנו עכשיו שטח באיזור השכונות המזרחיות ונתחיל לבנות בית ספר ממלכתי־דתי נוסף על מנת להפחית את מספר התלמידים. אנחנו גם בונים קומה שנייה. היה צורך להרחיב את בית הספר ולא רצו לסגור את החצר. זה מפריע ומרעיש ולכן בנינו על הגג. עשינו ניסיון לא קל שעולה לרשות המון כסף, ועם הרבה מאוד קשיים, אבל מיד לאחר סוכות אנחנו נסיים את העבודה וייכנסו לכיתות החדשות, ואני חושב שבסופו של דבר כולם יהיו מרוצים".

"לענות בחיוך"

על 'פאזל' שיבוצי הילדים בכל שכבות הגיל, מספר בלום שאינו פשוט כלל. "לא תמיד יש גנים ליד הבית, כי אין את הקרקעות ולאנשים לא תמיד קל להבין את זה וההתלהמות היום היא לא מה שהיה לפני עשר שנים. אני לא זוכר דבר כזה, והמסר שלי הוא לענות בחיוך. אני מבין שאנשים במצוקה, ואל תשכחו שאנחנו מנסים לעשות הכל כדי לפתור את הבעיה, ולא תמיד אתה יכול".

זוהר בלום. "תמיד לענות בחיוך" | צילום: אבי מועלם

ברחובות נפתח מסלול אנתרופוסופי לראשונה בבית ספר 'בגין', ובבית ספר רמת אלון נפתח מסלול דמוקרטי. מה עוד מתוכנן?

"אחד היעדים בקדנציה הבאה הוא להקים בית ספר ללקויי למידה", מספר בלום, שמוביל גם הליך של בניית בית ספר למחוננים שפועל כיום כאורח בתוך בית ספר 'אורט'. "מערכת החינוך משתנה. השלב הבא הוא פתיחת בית ספר שהוא כמו אוניברסיטה, שתלמידים יבחרו את מקצועות הלימוד שלהם לצד לימודי הבסיסאנגלית ומתמטיקה".

"תו תקן"

בלום נושא בשורה אמיתית למשפחות הצעירות בעיר: מתחילת ספטמבר תקבל על עצמה מנהלת מחלקת גני הילדים בעיריית רחובות את האחריות לילדים מגיל לידה ועד גיל שש.

"זה אחד האבסורדים הגדולים במדינה", הוא אומר. "החל מהחודש הבא אנחנו הולכים לקחת אחריות. פעם בחודש תהיה הדרכה לכל הצוותים הפרטיים. גנים שירצו לקחת בזה חלק יקבלו תו תקן. הם יעברו את ההדרכה אצלנו ואנחנו נעבור אצלם. זה הגיל הכי חשוב, זה לא בייביסיטר. תו התקן יאמר להורים שיש פה עוד בקרה".

ראש העירייה הצהיר לאחרונה שהחינוך הוא בראש מעייניו. הוא נותן לך יד חופשית בתחום?

"אין הרבה רשויות שיש בהן שיתוף פעולה בין ראש עירייה לסגן כמו אצלנו. הוא נותן לי יד חופשית, אנחנו כל היום מתייעצים, ואני חושב שתוצאות אפשר להשיג כששמים את הפוליטיקה בצד ואומרים: החינוך הוא יותר חשוב".

איזה מקום תופס החינוך אצל ראש העירייה?

"בראש. אנחנו התקציב הכי גדול פה. לא היתה פעם שבאתי עם רעיון או תוכנית וזה לא קרה. בשיחות היומיומיות אנחנו כל שעתיים מדברים. במעט מאוד מקומות נותנים לסגן חופש פעולה כזה. בזכות זה רואים תוצאות, כי אנחנו לא עסוקים בקרבות פנימיים".

מה החזון שלך?

"החזון הוא שלכל תלמיד תהיה ה'חליפה' המתאימה לו, שלא נצטרך להוציא ילדים מחוץ לעיר, לא בחינוך הרגיל, לא המיוחד ולא בחרדים. התפקיד שלי הוא לדאוג לכל הילדים".