37 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג חזית-אחור בשנת 2017. כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה מהנתונים כי 3,894 בני אדם נפגעו בשנת 2017 בתאונות בהן התנגש רכב בחלקו האחורי של רכב אחר. מבין הנפגעים קרוב ל-200 בני אדם נפצעו באורח קשה.

מדובר בשנה בה מספר הנפגעים הוא הגבוה מאז שנת 2013 כאשר קרוב למחצית מן הנפגעים בתאונות מהסוג הזה נפגעים בתאונות בתחום העירוני. בתל אביב בשנת 2017 נרשמה עליה של 65% בנפגעים בהשוואה לשנת 2016. בערים רבות חלה עליה משמעותית בהיפגעות בתאונות התנגשות חזית באחור בין השנים 2016-2017, כך לדוגמא בתל אביב נפגעו 74 בני אדם יותר בשנת 2017, בחיפה נפגעו 47 בני אדם יותר ובסח'נין נפגעו 72 בני אדם יותר.

תאונה שיכולה הייתה להימנע | צילום עמותת אור ירוק

גם ברחובות חלה עלייה במספר התאונות מסוג זה בשנה האחרונה ביחס לשנה שקדמה לה. ב-2017 נפגעו 13 בני אדם בתאונת חזית-אחור. אחד מהם נפצע באורח קשה, בעוד ב-2016 נפצעו עשרה.

עם זאת, ולמרות המספרים הקשים בשנה האחרונה, הנתונים הסטטיסטיים מלמדים על ירידה הדרגתית במספר התאונות מסוג זה בעיר. כאשר שנת השיא השלילי הייתה 2010 עם 71 תאונות מסוג זה, ואחריה 2011 עם 67 תאונות. שנה קשה נוספת הייתה 2015 עם 19 תאונות חזית-אחור והרוג אחד. 

בעמותת 'אור ירוק' טוענים שמדובר בסוג תאונה שקל מאוד למנוע באמצעות שימוש בעזרים טכנולוגיים. "תאונות שבהן רכב מתנגש עם החזית בחלק האחורי של רכב אחר הן אינן גזירה משמים, ישנן מערכות מתקדמות שבולמות את הרכב ומפצות על טעויות הנהג", אומר מנכ"ל 'אור ירוק', ארז קיטה.

לדבריו על משרד התחבורה לתמרץ את התקנת המערכות הללו ולא להמשיך לממן מערכות בטיחות פאסיביות שרק מתריעות לפני התאונה ולא בולמות בזמן חירום. "הגיע הזמן ליישר קו עם המדינות המתקדמות בבטיחות בדרכים בעולם ולפעול על מנת שיותר ויותר כלי רכב חדשים יגיעו עם מערכות בלימה אוטונומיות שימנעו את התאונה הבאה. אם כל כלי הרכב החדשים יהיו בטוחים יותר, בעוד מספר שנים גם לחלקי האוכלוסייה שלא יכולים להרשות לעצמם רכב חדיש יהיה רכב יד שנייה שבו מותקנים אביזרי בטיחות מצילי חיים", הוא אומר.