תושבי רחובות אוהבים לקנות בזול. נתוני דואר ישראל מראים כי בתקופה הזו אשתקד, רחובות דורגה במקום השמיני בארץ ביחס לגודל האוכלוסייה בהזמנת חבילות מחו"ל, וגם עכשיו ניתן לחוש את הלחץ של חלוקת החבילות שעולה בסניפי הדואר

אבל מי שלא מעוניין להמתין למשלוח החבילות, יכול להסתפק בשורת ה'סטוקים' הזולים שפורחים בעיר כמו פטריות אחרי הגשם, שברובם יש בעיקר מוצרים במחירי רצפה בכמויות ובמגוון רחב

בירת הסטוקים של ישראל | צילום: אבי מועלם, Pixabay

אז מה הופך את רחובות לעיר חובבת סטוקים? לצרכנים ולאנשי המקצוע הפתרונים. מי שמכיר את רחובות מימים עברו יודע לזהות את החנויות הראשונות שסימנו את הדרך לעתיד לבוא. אחת מהן היא החנות 'אטרקציה', שבעברה היתה ממוקמת בקומה התחתונה של פסאז' 'סאכו עור' במרכז העיר ולפני כמה שנים הועברה לפסאז' 'השקם' הסמוך

סוכה בזול

במשך כמה שנים נראה היה שתופעת הרכישה המוזלת היא תופעה חולפת, אך לפני שלוש שנים החלו לצוץ יותר ויותר חנויות סטוק בעיר וסביבתה. בנס ציונה קמה רשת 'דן דיל', ב'ביל"ו סנטר' כבר יש שני סטוקים גדולים, אחד מהם הוא המקס סטוק שתורים ארוכים השתרכו בכניסה אליו ביום הפתיחה, וברחבי רחובות עצמה נפתחו רק בשנה האחרונה ארבע חנויות סטוק

סטוק & More רחובות | צילום: אבי מועלם

נדמה כי תושבי העיר אינם יודעים שובע מקניות, ובייחוד בכאלה שנערכות ברשתות הסטוקים, שמאופיינות במחירים מוזלים במיוחד, ולא תמיד הדבר בא על חשבון איכות המוצר

"בחג סוכות האחרון, איך שלא מסתכלים על זה, 'מקס סטוק' בביל"ו פתרו להרבה אנשים את הבעיה הכלכלית בהקמת הסוכה", אומרת מיטל שרעבי, לקוחה קבועה. "במקום להשקיע 800 שקלים לכל הפחות בסוכה, בלי אביזרים ובלי שום דבר, במקס מכרו סוכות ב־300 שקל, את הסכך מכרו גם בזול ואת הקישוטים מכרו בכלל במחירי רצפה". 

לדבריה, הדבר לא בא על חשבון האיכות של הסוכות, שהיתה גבוהה. "למי שלא רצה או לא יכול היה לרכוש את הסוכה הגדולה, כי אין לו מרפסת או גינה, היו סוכות קטנות לילדים במחיר של 50 שקלים, שאפשר לבנות בתוך הדירה כמו אוהל קטן". 

את יכולה לומר שאת קונה שם רק כשצריך? 

"אני לא דוגמה, אני קונה הרבה פעמים לבית קופסאות שבדיעבד אולי לא הייתי קונה. אני רואה את המחיר ואומרת: טוב, אלה רק כמה שקלים, ואני יודעת שהכל מצטבר בסוף לסכום יותר גדול, אבל אני בכל זאת קונה". 

מקס סטוק צומת בילו ביום הפתיחה | צילום אביגיל קדם

גם שיר סבג, תושבת האיזור, מספרת על תופעה דומה. "בכל זאת אני מוצאת שהמוצרים טובים, ואני יודעת שיהיה להם שימוש, אז למה לא?", היא אומרת. "כל ועדי הגנים והכיתות אומרים תודה לאל שנפתחו כאלה חנויות, כי זה מוזיל את הרכישות וחוסך הרבה זמן. החנויות האלה מתאימות את עצמן לתקופותחנוכה, פורים, פסחואתה יודע שאם אתה צריך משהו זול וטוב ושיהיה לך מגוון, אתה פשוט הולך וזה שם". 

"לפי הביקוש"

נוי מחנות 'אטרקציה', מספרת שאת הסטוקים מייבאים מחו"ל. "אנחנו נוסעים שלוש פעמים בשנה לתערוכות של מוצרים. אנחנו יודעים מה הלקוחות שלנו רוצים, לפי הביקוש או לפי הדברים שהיו לנו ונגמרו והלכו טוב בחנות". 

אטרקציה | צילום: אבי מועלם

אתם מקפידים על איכות המוצרים שאתם בוחרים?

"אנחנו חנות שעונה על הצרכים של כל צרכן וצרכן. יש לנו מוצרים יקרים, מוצרים בינוניים ומוצרים זולים. כל לקוח יכול למצוא לעצמו את מה שהוא צריך. מה שאצלנו הכי חשוב זה האיכות של הצוות. זה הדבר הראשון לפני כל דבר - יש לנו צוות מיומן שעובד המון שנים". 

אתם מקיימים קידום מכירות? 

"אנחנו מוציאים פעם בחודשיים פלייר עם לפחות 200 מוצרים. לפני החורף למשל גופיות, וכל פעם אנחנו מגוונים ומחלקים את זה לאנשים בבית". 

קורים מצבים שאנשים קונים אצלכם מוצר סתם כי הם רצו לקנות אותו ומחליטים להחזיר אותו? 

"מי שקונה ולא מרוצה יכול להחזיר מה שהוא רוצה". 

מה הולך עכשיו הכי טוב?

"כל מה שקשור לחנוכה - בלייד בליידים שהולכים תמיד טוב, סביבונים, חנוכיות, נרות, חומרי צביעה לילדים ועוד ועוד". 

 דעת מומחה - "להסתכל מעבר למחיר"

כדי להבין את חיבתם של תושבי רחובות לחנויות הסטוק, שאלנו את ד"ר טלי תאני, ראש התוכנית לתואר שני בבית הספר למינהל עסקים במרכז האקדמי פרס, מה עומד מאחורי התופעה.

"לא כל דבר שיהיה זול, אנחנו נקנה אותו", היא אומרת. "לכל אחד מאיתנו יש סל מוצרים שהם חשובים עבורו, ושם אנחנו לא נמצא את הפתרון של המחירים הזולים".

"לבוא עם רשימה ומזומן". ד"ר תאני | צילום: פרטי

כדוגמה נותנת ד"ר תאני נושא שקשור לאיכות השינה והבריאות. "יש צרכנים שעבורם למצוא מיטה זו משימה קריטית, כי זה קשור לאיכות השינה וכאבי הגב, והמחיר הוא לא קריטריון".

שלא בדומה לאותו סל מוצרים חשוב, מסבירה ד"ר תאני כי יש לנו יותר ויותר מוצרים שהבחירה בין האלטרנטיבות לא משנה והחלופות דומות, וכאן נכנס לתמונה עולם הסטוקים.

"בא לך מסטיק מנטה והוא לא חשוב לך, אז אתה תיקח או את הכי זול או עם האריזה הכי בולטת, וזה בהנחה שעבורך מסטיק מנטה לא חשוב, וזה אינדיבידואלי. בעולם של היום יש יותר ויותר מוצרים שאנחנו לא מוכנים להשקיע בהם זמן ומאמץ, ואנחנו רוצים פתרון קל וזמין, ולשם נכנסים המוצרים האלה. נורא נוח לנו ונעים לנו שיש סידור שנותן לנו את המגוון במחירים אטרקטיביים, כולל הצורה שבה המוצר ארוז, שמחדדת לנו את העובדה שהמוצר זול".

ד"ר תאני מדגישה שצורת ה'מחסן' משדרת 'זול'. "הצרכן אומר לעצמו שבמקום להשקיע בפרסומות או באריזה, המשווק מוריד את המחירים להכי זול, ולי כצרכן מאוד נוח ללכת למקומות האלה".

האם בסופו של דבר הסטוקים לא עולים יותר כי קונים דברים שלא זקוקים להם?

"בדרך כלל זו המטרה של החנות - להגדיל אצל הלקוח את הקנייה, והם עושים מה שאפשר כדי להצליח במשימה. בתור צרכנים, שרובנו לא באים עם רשימת קניות שבה יש שני פריטים, ורק אותם אנחנו נקנה, בסופו של דבר יוצאים עם הוצאה יותר גדולה מהמתוכנן. גם בסופר מרקט זה קורה לנו. משלמים בכרטיס אשראי, ומה זה משנה 200 שקלים או 250. אני לא חושב על השקל כי זה לא מזומן ויש פיתויים.

זה קורה גם במחסנים, כי יש תחושה שזו הזדמנות, כמו באאוטלט בארצות הברית, ואתה מרגיש שאתה לא יוצא פראייר, אתה אומר לעצמך: אולי זה מוצר שבסופו של דבר אני אצטרך אותו".

"המשווק מוריד את המחירים להכי זול" | צילום: אבי מועלם

האם עדיין משתלם לפתוח חנות סטוק ברחובות?

"לפתוח עוד סטוק אותו דבר זה פחות טוב, כי צריכה להיות סיבה לכך שהצרכנים יבואו אליך. כדאי לייצר את הקשר עם הצרכן, לתת לו סיבה לבוא, גדול או קטן, או מגוון אחר, אלה הן כל מיני התמודדויות שיכולות להיות עדיין בעולם הסטוקים. סטוק זה מאפיין אחד, ואפשר לעשות בו המון דברים.

כמו כן, צריך לדעת שלשם 'סטוק' יש מחיר, כי כשאתה נתפס כסטוק אתה נתפס כפחות איכותי, וצריך לדעת את זה. אם לא אכפת לך לוותר על זה, כי אתה רוצה לתת את המחירים בזול, זה בסדר, אבל צריך להבין שלסטוק יש מחיר תדמיתי. יש למשל אולמות אירועים שכתוב שהם הכי זולים ויוקרתיים, ואין כזה דבר, זה לא עובד ככה, מחקרים הוכיחו את זה".

מה צריך לעשות כדי להיות צרכן סטוקים נבון?

"קודם כל כדאי לבוא עם רשימה מדויקת ולהגדיר תקציב. לבוא עם כסף מזומן ולא עם כרטיס אשראי, והכי חשוב להיות מודע - צריך להבין איפה אתה מתפתה, כי בסופו של דבר אין טעם להביא הביתה מוצרים שלא צריך אותם. אנחנו זורקים המון מוצרים לפח וזה חבל מכל ההיבטים"

מעדיפים לקנות בזול | צילום: אבי מועלם

ד"ר תאני מסכמת עם דוגמה מעולם הנסיעות: "אני חושבת שצרכנים מתחילים להבין שיש מקרים שטיסות לואו קוסט זה בסדר וטוב, אבל זה שזה זול זה לא אומר שזה תמיד טוב להם, ובטיסות לואו קוסט כשאתה לוקח כרטיס ב־90 דולר ואין מזוודות ואין אוכל, בסופו של דבר אתה צריך את כל אותם דברים. עם כל התוספות זה יהיה כמו מחיר של כרטיס רגיל. צריך להיות חכם ונבון ולהסתכל מעבר למחיר"