הקיץ כבר מאחורינו, וכך גם החגים שנראו כמעט אינסופיים. לרובנו קשה לחזור לשגרה שבעצם מתחילה עכשיו, ולילדנו קשה כפליים. אולי שנת הלימודים התחילה כביכול בספטמבר, אבל החזרה למסגרת בין הקיץ לבין החגים אינה באמת שגרה אלא יותר מעבר ממצב למצב: התמודדות עם השינוי, הכרת חברים, למידת הדרישות ועוד.

איך אפשר להפוך את שגרת יומנו לנינוחה יותר, יעילה ונטולת מלחמות עם הדור הצעיר? אורית יוסף, מנחת הורים מוסמכת מבית הספר העירוני להורים רחובות, מסבירה:

סדר יום: כמבוגרים עלינו להחזיר את סדר היום שלנו לשגרה. אם הרשינו לעצמנו לחרוג מאורח חיינו הקבוע במהלך החגים בתחומים כמו ספורט, שעות שינה ויקיצה, הגיע הזמן לחזור לתלם. חשוב שהילדים ישמעו אותנו מדברים על הדרך שעלינו לאמץ שוב. משפטים כמו:  "אני כל כך שמח/ה לחזור להתעמל על בסיס קבוע...", "התגעגעתי לשגרה המבורכת הזו...". כך המילה שגרה לא תצטייר כמשהו שעשוי להיות משעמם, אלא כנעימה ורצויה.

לקראת שינה: ילדים זקוקים לשעה שקטה כדי להוריד הילוך ולהירגע לקראת השינה. יותר מידי התרגשות, רעש ופעילות עלולים לפגום בהירדמות שלהם. בבתים בהם הילדים קטנים, קל יותר לשמור על שגרת התכוננות לשינה שכן שעת ההירדמות דומה. לעומת זאת, בבתים בהם יש גם קטנים וגם מתבגרים ישנה המולה של מתבגרים החוזרים הביתה מפעילויות בדיוק בשעת ההשכבה של הצעירים.

חשוב להתרכז קודם בתהליך השינה של הצעירים. הרגלי שינה אצל המתבגרים שונים לגמרי, גם כשהם נכנסים למיטה הם עדיין ערים בגלל הטלוויזיה ומכשיר הסלולרי שהם מתקשים להתנתק ממנו. זהו גיל בו הגוף עובר צמיחה בזמן השינה, ובהחסרת שעות שינה הם פוגעים בתהליך זה. אצל ילדי קשב וריכוז זהו תהליך קריטי, שכן תהליך ההירדמות שלהם איטי יותר, ולכן הם מתקשים לקום בבוקר.

איך עוזרים לילדים לחזור לשגרת הלימודים? | המחשה: שאטרסטוק

שגרת בוקר: כוונו שעון למוקדם יותר מזה שרגילים, כדי שיהיה את הזמן לעצמכם. אם אתם יודעים שאתם צריכים זמן בתהליך ההתעוררות כדאי לקחת זאת בחשבון, כדי לא לקום עצבניים ברגע האחרון. זכרו שההתעוררות קשה לילדים כפי שהיא קשה לכם. העירו ראשונים את אלו שמתקשים, ואז תפנו לזריזים. המשיכו להתארגן ותחזרו להעיר שוב.

חשוב להבין שילדים מושכים זמן כדי לקבל תשומת לב מההורים, הם זקוקים לקשר. הזמינו אותם לקרוא לכם כדי לנעול להם את הנעליים/לסרק, או כל פעולה המצריכה את עזרתכם או סתם את הקשר.

שגרת פיזור במסגרות: אחד הדברים הקשים ביותר לילדים קטנים זה להיפרד מההורים. כדאי לא להשמיע מילות פרידה כמו: "אבא/אמא הולכים לעבודה ואתה הולך לגן...", אלא אולי להשמיע "כשנפגש אחה"צ אני כבר ממש מחכה לשחק איתך". לילד קל יותר לשמוע על המפגש המחודש.

שגרת תזונה: גם הארוחות השתבשו לחלוטין במהלך החופש הגדול והחגים. החזירו את כללי הארוחות בהתאם לסדר היום. חשוב שילדי ביה"ס יאכלו לפני יום עמוס. אם הילדים חוזרים הביתה ומחממים לעצמם אוכל, חשוב שתהיה ארוחה מוכנה כדי שלא יעברו לארון החטיפים. בבתים בהם נהוג לאכול את הארוחה החמה בערב, חשוב לשים לב שאינה כזו שמכבידה על קיבתם של הילדים הצעירים, שצריכים ללכת לישון בקרוב.

כללים: חשוב לקבוע כללים להתנהלות: החל מהחלפת תלבושת אחידה, האם מותר להזמין חברים אחרי לימודים, הכנת שיעורים, חוגים וכל דבר שהוא חלק משגרת היום. חשוב לשבת עם הילדים לשוחח על הצרכים האישיים וכללי הבית, ולהקפיד על הכללים שנקבעו יחדיו.

עקביות: מילת המפתח. קבעתם כללים, עכשיו חשוב לעמוד בהם. עקביות הכרחית בבניית שגרה. כאשר הילד חורג מכללים אלו עלינו לבדוק מה גרם להם לנהוג כך ובמידת הצורך למנוע פעילות הקשורה לאי העשייה (לא ניתן לצאת עם חברים עד שהשיעורים לא יעשו). פעם אחת של עמידה על הכללים יכולה לייצר שקט לשנה שלמה.

זמן ביחד: בתוך שגרת היום הקצו "זמן ביחד" בו ניתן לדבר ולבלות ביחד. בעידן המודרני אנו סובלים מחוסר זמן. אפשרו לילד יכול לספר על הלבטים, על החששות, על ההצלחות, והקשיבו לו (ללא ביקורת/שיפוטיות). זמן זה קריטי ביחסים שלכם, ויכול להיות תוך הכנת ארוחה/מטלות בית.  

בית הספר העירוני להורים, מקיים השנה הרצאות, סדנאות והדרכות פרטניות ברחבי העיר לטובת ההורים במחירים מסובסדים. אורית יוסף, בעלת ניסיון עשיר בליווי הורים ומשפחות מנחה מספר סדנאות הן בבתי ספר והן ברחובות ההולנדית בבקרים ובערבים. לפרטים נוספים ניתן לפנות לאתר החברה העירונית רחובות או בטלפון : 08-9455824.