צילום: shutterstock שיטה חדשה למכירת אלכוהול לבני נוער ברחובות נפוצה בימים אלה במרחב הווירטואלי. עמודי פייסבוק מספקים משקאות אלכוהוליים לכל דורש, גם לבני נוער שעדיין לא נמצאים בגיל החוקי לשתיית אלכוהול, והכל תמורת עמלה של כמה שקלים.

"זה הפך לסוג של תופעה", מסביר גורם במחלק הנוער במשטרה, שהגיע לאחרונה לאחד מספקי ומוכרי האלכוהול, שעמוד הפייסבוק שהקים הפך למבוקש ברשת.

"פיצוצייה עד הבית", "אלכוהול אחרי 12", "וודקה עד הבית", הם רק חלק מעמודי הפייסבוק הנפוצים ביותר בחודשים האחרונים בקרב בני הנוער ברחובות והסביבה, שטווח הגילאים שלהם נע בין 14 ל־18. הם מעבירים לחבריהם את העמוד המבוקש ומשם דרכם של בני הנוער לאלכוהול קצרה.

בעקבות מידע מודיעיני על המכירה הבלתי חוקית ברשת, ערך מחלק הנוער שבתחנת המשטרה בעיר מבצע לאיתור ספקי המכירה המרכזיים. אחד מהם, הנחשב במשטרה כ'ראש הפירמידה', אף נשלח למעצר בית. "אחרי שהם הבינו שבפיצוציות יהיה להם קשה יותר ואולי בלתי אפשרי לקנות, אנחנו רואים שרוב הפעילות עברה אל 'מתחת לרדאר', לרשת, שם זה חופשי ופרוץ", אומר פקד שלום כהן, קצין הנוער בתחנת רחובות.

שותים מגיל 14
לילות הקיץ החמים והחופש הגדול שעדיין רחוק מלהסתיים, מוציאים את בני הנוער לרחובות. רבים מהם מבלים את זמנם בגינות הציבוריות ובפארקים, לשם גם מגיע שליח האלכוהול, שאיתו קבעו כמה דקות קודם לכן דרך אחד מעמודי הפייסבוק המדוברים. "קוראים לזה 'מספרים של אחרי 24:00 בלילה'", אומר אחד הנערים, שמעיד על עצמו כמי ששותה לפחות שלוש פעמים בשבוע.

לפני כחמש שנים אישרה הכנסת את החוק שאוסר על חנויות ופיצוציות למכור אלכוהול לאחר השעה 23:00, כשאין המדובר באיסור לבני נוער בלבד, אלא לציבור כולו. אולם נראה כי בני הנוער, שמשוטטים בעיקר בשעות הלילה עם חבריהם ומנסים להשיג אלכוהול, מוצאים חלופות פשוטות יותר לרכישה. "נכנסים לאתר ורושמים שאתה רוצה בקבוק וודקה לכתובת כזאת וכזאת. המוכר אומר לך כמה זה עולה, ואם הוא מגיע עד אליך אז יש תוספת של 20 שקל", מספר אחד הנערים.

האם המוכר שואל לגילך?
"תלוי מאיזה אתרים מדובר, אבל אנחנו כבר יודעים איפה לא שואלים בכלל. ככה הטלפונים עוברים מאחד לשני".



וכך, מתאספים בני הנוער בגינות הציבוריות וחגיגת האלכוהול, שלא פעם גם מתפתחת לקטטה, נמשכת עד לשעות הלילה המאוחרות.

גם השיטור העירוני, שהגביר את פעילותו מתחילת החופש הגדול, לא מרתיע את החבר'ה הצעירים, והם מתכוננים גם להופעתם של הפקחים. "ברגע שאנחנו רואים את הניידת, אנחנו מעלימים את הבקבוקים בתוך הפח. אף פעם לא משאירים אותם על הספסל או על ידינו, כי אז יבוא השוטר וישפוך את הבקבוק. כשהם עוזבים אז אנחנו לוקחים את זה מהפח וממשיכים לשתות", מספר הנער על השיטה.

תוכנת זיהוי
מבצע אכיפה נרחב שערכה המשטרה בפיצוציות ובמרכולים שמוכרים אלכוהול לקטינים בוצע כבר לפני כשנה. לאחר שבתי עסק רבים קיבלו צווי סגירה לשבועיים ואף לחודש, נראה כי מכירת האלכוהול בפיצוציות הלכה ופחתה באופן ניכר, כך לטענת המשטרה.

מנתוני המשטרה מהשבוע האחרון עולה כי רק בסוף השבוע שעבר נכנסה ילדה בת 14 לחנות נוחות הנמצאת באחת מתחנות הדלק בעיר והצליחה לקנות בקבוק וודקה. "היום זה נדיר שימכרו בפיצוציות אלכוהול. בעל העסק מבין את המשמעויות והוא גם מאוד מפחד. בכל זאת, בפעם הראשונה שבעל העסק נתפס מוכר אלכוהול לקטינים הוא מקבל התרעה. בפעם השנייה מדובר בסגירת העסק ל־15 יום ובפעם השלישית זה כבר חודש. זה לא שווה להם. הרבה פעמים גם לא מדובר בבעלי העסקים עצמם, אלא בעובדים שלהם", מסביר פקד כהן.

במשטרה מוסיפים, כי מערכת ההרתעה שיצרו גרמה לבעלי סופרים באיזור להתקין תוכנה מיוחדת במחשבי הקופות, כך שכל צעיר המבקש לקנות בקבוק אלכוהול צריך לומר לקופאי את מספר תעודת הזהות שלו, והתוכנה מזהה האם מדובר בצעיר מעל גיל 18 או לא. "לא תראה את התוכנה הזו בפיצוציות עדיין אבל בסופרים כן. ברור שמשהו בעבודת ההרתעה סביב הנושא חלחל בסופו של דבר גם לבעלי העסקים", מסביר גורם במשטרה.

במשטרה מציינים, כי במבצע האחרון שקיימו בנושא מכירת האלכוהול לקטינים ברשת, ישנה עלייה משמעותית במספר הנערות שמעורבות ברכישת האלכוהול, כאשר הן אלה שיוצרות את הקשר עם אותו גורם מפיץ ברשת.

הסיפור המלא והעדויות בגיליון סופ"ש של 'ידיעות רחובות'