מחאה נגד ג'ונגל החנייה ברחובות: "התחלתי עבודה חדשה בנתניה. החניתי את המכונית בתחנת הרכבת, ליד מדרכה לא צבועה. לא היה תמרור, לא סימון כחול־לבן, שום כלום. אני חוזר מהעבודה ורואה דוח של 250 שקל. זו ממש חוצפה. צילמתי את המקום וביקשתי להישפט", אומר דולגין פבל מרחובות ומספר את סיפורם של עשרות ואולי מאות אנשים שלפתע ביום בהיר אחד החלו לקבל דוחות בחניון של תחנת הרכבת, בלי כל הודעה מוקדמת ובלי שראו שלט האוסר על הגדלת החנייה במקום.

"העירייה החליטה לעשות כסף ולעשוק את התושבים. זה מאוד מצער לומר זאת על העיר שלי", אומר מדריך בקורס לפסיכומטרי מהפקולטה לחקלאות שנקנס גם הוא בגלל אותה עבירה. "אולי העירייה אינה מתכוונת לעשוק את התושבים, אבל כנראה ישנה מדיניות חדשה שלפיה 'צריך לעשות הכל כדי למלא את קופת העירייה בכסף'".

מי שמסתובב בעיר לאחרונה רואה שהוצבו כמה עשרות שלטים, שנצבעו מדרכות ושהפקחים בהמוניהם יוצאים לעבודה. מיכה ממן מרחובות, הנוסע בקביעות ברכבת וחונה תמיד באותו מקום, גילה גם הוא שהעירייה שלחה את ידה לכיסו.
"לא היה שלט, שום סימן על המדרכה, שום תמרור. פשוט מטעים את הציבור", הוא אומר ומצטרף לנפגעים, שבקלות בלתי נסבלת נקנסו ב־250 שקל.

זו הפעם השנייה בתוך שלושה חודשים שעיריית רחובות קודם קונסת את אזרחיה ורק אחר כך מציבה שלטים המורים על איסור חנייה, ודווקא במקומות שלא היתה בהם אכיפה עד כה. בשלוש השנים האחרונות לא נרשם אפילו דוח אחד בחניון תחנת הרכבת ופתאום הפקחים פוקדים את האזור בכל יום ונותנים דוחות לתושבים.

לפי בדיקה מצולמת שערך mynet, רק אחרי שלושה שבועות מאז שניתנו הדוחות בחניון תחנת הרכבת, הוצב שלט המורה על איסור חנייה. גם בית המשפט נדרש לסוגיה זו, לאחר שמשה עזורי, קצין משטרה לשעבר ונהג מונית בהווה, קיבל דוח ברחוב הרצל 197 במקום שבו מעולם לא ניתנו דוחות. הוא צילם את כל התהליך, ניגש לעירייה ובעקבות פנייתו בוטלו כל הדוחות שניתנו לו שם. עוזרי לא הסתפק בכך, פנה לבית המשפט ותבע את העירייה על עוגמת נפש וטרטור של אזרח תמים. בית המשפט גינה את התנהגות העירייה ופסק שהעירייה תשלם לעזורי 500 שקל.

אפליה במתן דוחות
תלונות התושבים הגיעו גם לחבר המועצה חנניה וינברגר, שחקר את הנושא ואסף נתונים של דוחות שניתנו ב־170 רחובות ברחבי העיר. מיפוי מדויק של הדוחות מצביע על מדיניות עירונית שזקוקה לטיפול שורש. "לדעתי, מדיניות אגף התנועה במתן דוחות חנייה ברחבי העיר היא שרירותית וגובלת בשערורייה רבתי", כתב וינברגר לראש העירייה בהצעה לסדר מלפני כמה חודשים, "מדיניות זו מושתתת על אפליה פסולה ומגמתית ומנוגדת לחוק באופן קיצוני".

"מדוע בשכונות מרמורק ושעריים מחלקים מעט דוחות ומרחוב עזרא ודרומה נהגים חונקים את העיר אבל אינם מקבלים דוחות, אף שהם חונים באדום־לבן?", כותב וינברגר במכתבו לראש העירייה. "גם ברחובות יעקובי וטשרניחובסקי לא מחלקים דוחות, אף שחונים שם באדום־לבן. למשל ברחוב יעקובי חונות בקביעות יותר מ־14 מכוניות באדום־לבן והן אינן מקבלות דוחות. מי החליט על מדיניות מקפחת ומפלה, שרירותית ושערורייתית זו, שכולה פוליטית ונובעת ממניעים פסולים?" הוא מוסיף.

תושבת העיר הביעה מחאה כלפי ראש העירייה. במכתב לעירייה היא כתבה: "ראש העירייה עורך קניות במאפיות בשעריים הנמצאות ברחוב הרצל. "באופן כמעט קבוע הוא חונה באדום־לבן (יוצא לי לעבור שם מדי יום שישי). אם נהיה זהירים ונניח שרק 20 פעם בשנה הוא עושה זאת, הרי שבכל שנה הוא צובר קנס בסכום 5,000 שקל — מדוע זה בסדר? אשלם את הדוח כשכבוד ראש העירייה ישלם את שלו וכאשר מדיניות האכיפה תהיה אחידה והוגנת".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "אשר למעקב שהפונה מבצעת באופן עצמאי אחר רכבו של ראש העירייה, לא התקבלה פנייה בנושא, אולם ביקורתה מוצדקת וראש העירייה יקפיד להחנות את רכבו בחנייה מוסדרת".

לגבי אי אחידות באכיפה נמסר כי"הפיקוח על החנייה בעיר מתבצע באופן יזום בחניות מוסדרות בתשלום (סימן כחול־לבן) ובחנייה לדיירי הרחוב בלבד, ואילו בשאר אזורי העיר מתבצעת אכיפה על פי פניות מוקד. בכמה מהרחובות המצוינים בכתבה השוליים אינם צבועים בחנייה מוסדרת בתשלום, ולפיכך האכיפה מתבצעת בהם על פי קריאות מוקד. ברחובות המסומנים האכיפה מתבצעת באופן שוטף ויזום.

"אשר למדיניות אזורי האכיפה של חנייה מוסדרת בתשלום וחנייה לדיירים בלבד, הסימונים מתבצעים במקומות המאושרים על ידי ועדת התחבורה, והאכיפה מתבצעת כדי לדאוג לתחלופה בחנייה, לאפשר חנייה במרכז העיר לכלל האורחים והתושבים ולמנוע הפרעת כלי רכב לתנועה ולהולכי רגל".

אכיפה לפי רחובות ב־2009

בנימין — 2,559 דוחות,
אחד העם — 2,596,
הרצל — 2,177,
שושן — 2,400,
שדרות חן — 1