כמה דוחות על עבירות שנעשות ברכיבה על אופניים חשמליים ניתנו ברשויות השונות בישראל? זו השאלה שביקשו לבדוק בעמותת 'אור ירוק', ושלחו פנייה, על בסיס חוק חופש המידע ל-28 רשויות בישראל, רחובות ביניהן. מה העלתה הבדיקה?

תאונת אופניים חשמליים. צילום: הרצל יוסף

בחודשים הבאים ייכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים. רוב התקנות מחמירות עם הרוכבים. במקביל, חלק גדול מהתקנות מעביר אחריות למשטרה ולרשויות המקומיות הנדרשות לאכוף אותן. 

נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת 'אור ירוק' חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60% במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. לדברי 'אור ירוק', בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה, בולטת לרעה היעדר אכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות. 

מתוך 28 ערים אליהן נשלחה השאלה, רק 19 ערים השיבו. מן הנתונים שהתקבלו עולה תמונה עגומה.

מבצע אכיפה בתיכון 'קציר' | צילום: דוברות עיריית רחובות

ברחובות בה לאחרונה בוצעה בדיקה שהעלתה שהחשש העיקרי של תושבי העיר הם אופניים חשמליים, מתברר כי עד כה לא נרשם בעיר ולו דוח אחד על עבירות ברכיבה על אופניים חשמליים מצד הפקחים העירוניים.

הנימוק שניתן מצד עיריית רחובות ב-7.11.18 ל'אור ירוק' היה: "לפקחי העירייה אין הסמכות לבצע אכיפה בנושאים הרשומים". 

לצורך השוואה בתל אביב נרשמו ב-2017 3,483 דוחות, וב-2018 6,785 דוחות. בראשון לציון החלו באכיפה רק בשנה האחרונה, ונרשמו עד כה 231 דוחות, ברעננה נרשמו 413 דוחות, וגם בלוד שבה החלה השנה אכיפה נרשמו עד כה 173 דוחות.

מנגד בערים רבות אחרות טרם החלה אכיפה ולא חולקו דוחות, ביניהן חולון, בת ים, ירושלים, חיפה ועוד. זאת בשל קושי בחוק שלדברי גורמים עירוניים, אינו מאפשר סמכויות אכיפה עירוניות ומתן דוחות.

ברחובות אמנם נערך מבצע אכיפה לאופניים חשמליים  בבתי הספר, אך הפקחים הסתפקו באזהרה ובזימון הורי תלמידים שנתפסו רוכבים על אופניים מתחת לגיל החוקי. 

ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי לכאוס שנוצר סביב האופניים החשמליים אבל ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם, ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך". 

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "חשוב להבין כי לעיריית רחובות אין כרגע סמכות לאכוף עבירות בגין אופניים חשמליים. אנו פועלים בדרכים אחרות בתחום זה, כגון מבצעים של השיטור העירוני, הסברה במוסדות חינוך ופרסום ברחבי העיר על מנת למנוע עבירות באופניים חשמליים".