מה קרה לפרויקט האופניים השיתופיים ברחובות? בעוד שבערים אחרות בארץ וגם בעולם הפרויקט נחל הצלחה גדולה, תושבים הבחינו כי האופניים השיתופיים בעיר נעלמו כלא היו.

נעלמו מהשטח. אופניים שיתופיים | צילום: דוברות עיריית רחובות

בחודש מאי האחרון הכריז סגן ראש העירייה לשעבר, מתן דיל, על הכנסת אופני חברת Ofo למכון ויצמן. הפרויקט, שהיה אמור להיות פיילוט ולהתרחב לעיר, נעצר כמעט באופן מיידי שכן אסור היה להוציא אותם מהמכון, ולמרות זאת האופניים הצהובים נראו ברחבי העיר.

מיד לאחר הכרזת הפרויקט במכון ויצמן, הכריז ראש העירייה רחמים מלול על פרויקט נוסף של אופניים שיתופיים, הפעם ברחבי העיר, של חברת מובייק.

הפיילוט הראשוני היה ללא תשלום, זוגות האופניים השחורים־אדומים פוזרו בעשרה מוקדים בעיר והתושבים נדרשו להוריד אפליקציה כדי להשתמש בהם. האופניים היו זמינים לרכיבה באמצעות הפעלת אפליקציה הסורקת ברקוד חכם המוטבע על כל זוג אופניים, באמצעותו ניתן לאמוד את זמן הנסיעה ואף לנעול אותם בסוף השימוש. כמו כן, האופניים היו מחוברים למערכת GPS המאפשרת מעקב צמוד אחר תנועתם, במטרה לשלוט בצי האופניים וכדי למנוע מקרי גניבה.

השירות היה אמור לאפשר למשתמשים לנוע בחופשיות במרחב העירוני, ללא צורך בהגעה לתחנת עגינה ייעודית בסיום השימוש, להבדיל ממערך שיתוף האופניים שקיים היום, המחייב את הרוכב להתחיל ולסיים את הרכיבה במקומות מסוימים שאינם בהכרח תואמים לצרכיו.

שירות האופניים שעובד היטב בתל אביב ובערים גדולות נוספות בעולם, שימש גם את תושבי רחובות, עד שלאחרונה הם לא מצאו אותם עוד.

"האופניים נעלמו", אומר יובל כהן, תושב העיר שהשתמש באופניים בדרכו לרכבת. "ניסיתי למצוא אותם אבל אין, הם פשוט נעלמו. היו תקופות שהיה קשה למצוא את האופניים, הייתי מבזבז זמן בהגעה לזוג אופניים קרוב, ולאט־לאט היו פחות. עכשיו אין שום דבר וחבל, כי הרעיון מאחורי הפרויקט מצוין ונכון לסביבה האורבנית".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "הפיילוט עם חברת מובייק הוגבל מראש למספר חודשים של פעילות. עיריית רחובות בוחנת אפשרויות רלוונטיות אחרות בכל הקשור לעידוד השימוש באופניים ברחבי העיר".