רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, מסכמת יו"ר הנהגת ההורים ברחובות, צופית גולן, את שנתה הראשונה בתפקיד, ומסבירה על התוכניות והאתגרים שניצבים בפני ההנהגה בשנה הקרובה.

"שליחות". צופית גולן | צילום: פרטי

גולן החלה את דרכה במערכת החינוך העירונית לפני שנים רבות, כאשר ילדיה נכנסו למערכת החינוך בעיר ולה היה חשוב להיות מעורבת. מזה ארבע שנים היא מכהנת כיו"ר ועד ההורים בבית ספר 'תחכמוני' ובשנה האחרונה, אחרי תקופה קצרה בה החליפה את היו"ר הקודמת שפרשה, חברת המועצה אורית שרגאי, היא נבחרה ברוב מוחץ לרשת את התפקיד לקדנציה של שלוש שנים.
"
אני לא הנושא", היא אומרת השבוע, "העשייה והיו"רים שעושים עבודה מדהימה ונותנים את הלבהם הנושא".

אמנם היו"רים עושים עבודתם נאמנה, כולם בהתנדבות מלאה למען מערכת החינוך ותלמידי העיר, אך גולן מצטנעת, שכן ישנם זמנים שבהם היא משקיעה את רוב יומה בפגישות ובעשייה שקשורה בתפקידה כיו"ר הנהגת ההורים.

גולן, אם לארבעה, פעילה כבר שמונה שנים בעיר בתחום הנגישות, כמרכזת תחום ההסברה של 'קהילה נגישה'. הנושא קרוב ללבה שכן לפני 17 שנים נפגעה בתאונה שהותירה אותה נתמכת בקביים וכיסא גלגלים לסירוגין.

בנוסף לשתי ההתנדבויות שבהן היא עוסקת בקהילה נגישה ובהנהגת ההורים, היא מעצבת אלבומים ומרצה בתחום הנגישות.

כמה העיסוק בהנהגת ההורים דורש ממך ביום־יום?

"המון. אין דרך לכמת את זה. יש שבועות שההנהגה תופסת את מרבית השבוע שלי. אני מאמינה בזה מאוד ואני עושה את זה בכיף".

כמה העירייה מכירה בחשיבות של הנהגת ההורים?

"יש לי דלת פתוחה. יש לי ישיבות עבודה קבועות עם מנהלת האגף אפרת צוקרמן. ההנהגה מקבלת התראה כשיש ישיבה, היא מקבלת את הנושאים. מצטרפים אליי נציגים ויו"רים נוספים, כל אחד מציג את הנושא שלו. אני הפלטפורמה המאפשרת. גם אצל זהר (בלוםמחזיק תיק החינוך, א"ק) וגם אצל ראש העירייה, 90 אחוז מהדברים שאני צריכה מקבלים מענה. לא חייבים להסכים על הכל. יש המון שיתוף פעולה ואנחנו פה כדי לעשות טוב יותר, לא כדי לנגח את העירייה והאגף".


גולן מעידה על עצמה כמי שלא עובדת מתוך עימותים. "אני מאמינה בשיח, בלפתור את הבעיות בהידברות, לראות את התמונה השלמה. יש דברים שכהורים אנחנו לא תמיד רואים. אנחנו רואים את הצד שלנו כהורים ותלמידים, ויש השלמה לתמונה וחשוב לראות את שני הצדדים".
ויש גם מאבקים לפעמים.

"הגשנו עתירה בשבוע שעבר. ניסינו שנה שלמה בדרכי נועם ופנינו לאחראית ההורים במשרד החינוך בצורה נעימה וזה לא עזר, אז אנחנו ניאבק. לא הדרך שהיינו רוצים, היינו שמחים שלא, אבל שקיפות היא אחד הדברים שהם נר לרגליי. אמרנו שזה מה שנעשה אם לא נקבל את המידע, זה לא מאבק נגד פרסונה".

גולן מתכוונת לעתירה שהוגשה לאחרונה על ידי הנהגת ההורים נגד עיריית רחובות ורשת 'חוויות', בדרישה לקבל את הדוחות הכספיים של רשת חוויות בנושא תשלומי הורים על פי חוק חופש המידע.

"אחד הדברים הראשונים שהנהגנו בתחכמוני היה שקיפות", היא אומרת. "דוח כספי ההורים נמצא באתר, וכל הורה יכול להיכנס לאתר ולראות מה נעשה עם כל שקל ושקל שלו. אני מאוד מאמינה בשקיפות".

מה היית רוצה שיקרה עוד בעיר בתחום החינוך?

"הייתי רוצה שההנהגה תהיה שותפה להובלה של תהליכי חינוך בעיר ושל עוד יוזמות חינוכיות, ושהורים יראו בנו כתובת לעזור להם באתגרים, וכמובן להמשיך שיתופי פעולה ותוכניות עירוניות. אחד הדברים המשמעותיים שעשינו השנה היה הסדרת עבודת ההנהגה העירונית בתקנון. התקנון מסביר את כל הנושא, את הקשרים עם הוועד הארצי, את תפקוד הוועדות, ויורד לרזולוציות, ובגלל זה לקח לנו הרבה זמן לכתוב אותו, וזה מה שאיפשר להנהגה להיות גוף מאוד אקטיבי עכשיו".

לדבריה, אחד הנושאים הקרובים ללבה הוא נושא החינוך המיוחד. "הארץ הולכת לרפורמת 'דורנר' ‑ שילוב ילדי חינוך מיוחד בתוך בתי הספר", היא מסבירה. "כרגע התוכנית נמצאת בפיילוט בצפון והיא עוד תעבור שינויים. ייצגתי את הפורום הארצי בשולחנות עגולים שנעשו עם משרד החינוך, שכל מהותם היתה הדרך הנכונה ביותר ואיך לוקחים בחשבון את כל האספקטים, וזה חשוב, כי שילוב חייב להיעשות נכון. נתנו כמה רעיונות ואני מקווה שרחובות יהיו פיילוט ארצי של איך משתפים את ההורים בתהליך. שילוב, אם הוא נעשה נכון, כולם מרוויחים ממנו".

מה האתגר הכי גדול שלך?

"לשמר את מה שהתחלנו ולפתח אותו עוד יותר. זה אחד האתגרים הגדולים, כי התחלנו משהו מדהים בשנה האחרונה וצריך להעמיק אותו. הייתי רוצה לראות יותר מעורבות קהילתית. הייתי רוצה משהו ברמה העירונית, לא אשכולית ובית ספרית. אנחנו צריכים לייחד את גאוות היחידה שלנו במוסדות החינוך. יש פה צוותים ובתי ספר מדהימים, אנחנו רוצים שאנשים יהיו גאים להגיד שאנחנו פה".

אתגר לא פשוט, היא אומרת, הוא הקשר עם הנציגות החרדית. "זה באמת מאתגר. יש ציבור מאוד גדול בעיר שכרגע אין להם מספיק ביטוי בהנהגה העירונית. וזה השלב הבא, ייצוג של כל השכבות ובכל הרבדים".