מתנדבי עמותת 'אור ירוק' יצאו לשטח. המטרה: לבחון עד כמה דעתם של הנהגים הישראלים מוסחת בזמן נהיגה. בתצפיות בדקו המתנדבים וגילו שהנהג הישראלי עסוק לא רק בכביש אלא גם בדיבור בטלפון ללא דיבורית, קריאת עיתון, אכילה, גילוח ואפילו איפור. 

אור ירוק ברחובות | צילום: עמותת 'אור ירוק'

התצפית נעשתה בשיתוף בנק דיסקונט, בין המתנדבים שביצעו את התצפיות היו גם חברי 'קבוצות הנוער של עמותת 'אור ירוק' לכבוד שניאור חשין' ומלגאי תכנית המלגות IMPACT של FIDF. נוסף על התצפית, פנו המתנדבים במהלך הפעילות לעוברים ושבים הסבירו להם על הסכנות העולות מהיסח דעת בדרכים וחילקו צמידי סיליקון עם מסרי בטיחות בדרכים.

בין המקומות בהם התקיימה הבדיקה היו גם כבישי רחובות, נס ציונה וברנר, ולהלן הממצאים:

ברחובות הנתון המפתיע הוא שמרבית הנהגים היו מרוכזים בנהיגה ולא עסקו בטלפון הנייד או בעיסוקים אחרים. רק 10% מבין הנהגים שנצפו ברחובות נמצאו כשהם מחזיקים את מכשיר הטלפון או מתעסקים בחפצים במושב האחורי.

בנס ציונה הנתונים מטרידים יותר. 55% מהנהגים שניצפו עסקו בדברים נוספים תוך כדי נהיגה. 35% מביניהם היו עסוקים בנייד, 20% עסקו בפעילות אחרת בנוסף לנהיגה: התעסקות במושב האחורי, קריאת עיתון, גילוח, איפור ואכילה.

גם בברנר הממצאים מטרידים. 67% מכלל הנהגים שניצפו היו עסוקים בנוסף גם בדברים מסיחי דעת. 38% החזיקו בנייד, 29% נצפו כשעסקו בפעילות אחרת.

ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק | צילום עמותת אור ירוק

מסקר שפרסמה לאחרונה עמותת 'אור ירוק', ובוצע באמצעות מכון הסקרים 'מאגר מוחות', עולה כי 93% מהציבור חושב שלקרוא ולכתוב הודעות בטלפון הסלולארי במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת במידה רבה או רבה מאוד, דבר שלא מפריע ל-47% להודות שהם עושים זאת, מהסקר עולה עוד כי 45% מהנשאלים הודו שהם מדברים בטלפון הנייד במהלך נהיגה ללא דיבורית ו-84% הודו שהם מדברים בטלפון הנייד במהלך נהיגה עם אוזניה או בדיבורית.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "על מנת לצמצם את התופעה המסוכנת של נהגים שדעתם מוסחת בזמן נהיגה, הגיע הזמן שהמדינה תילחם בנהגים שמזלזלים ומסכנים את החיים של כולנו, חייבים להגביר את הנוכחות המשטרתית בכבישים, ועל ידי כך להגביר את ההרתעה. כשנהג יראה ניידת משטרה בכביש הוא לא יחזיק את הנייד ביד, לא יתגלח ולא יסיט את המבט מהדרך. אם היו מספיק ניידות משטרה, אם הייתה אכיפה משמעותית ובולטת בכבישים, אם הנהג היה חושש באמת להיתפס הפעולות האלה היו נפסקות ותאונות רבות יכלו להיחסך".