לא מעט ביקורת נשמעה בשנים האחרונות על ההתנהלות של רשת 'חוויות'. העימות עם ההורים על קיום קייטנות במהלך חופשת החנוכה, טענות לאי־שקיפות של תשלומי ההורים, סגירת הבריכה ההידרותרפית והותרת ילדים ומבוגרים רבים ללא מענה טיפולי במשך שבועות ארוכים, ומעל לכל - הקשיים הכלכליים והגירעון.

"עם סיום השנה האזרחית האחרונה, הרשת הגיעה לאיזון מבחינה כלכלית", מבשר השבוע יו"ר הרשת אמיתי כהן, שמסכם בימים אלה שנה בתפקיד. למרות החדשות הטובות גם הוא מודה שיש עוד הרבה מה לעשות.

"ביקורת יתר". אמיתי כהן | צילום: קובי קואנקס

יש הרבה תלונות על השירות ברשת חוויות – על המענה הטלפוני, איכות הצוות ועוד. ריבוי הביקורת לא מצביע בעיניך על בעיה?

"יש תחושה של ביקורת יתר כלפי רשת חוויות. קודם כל חשוב לדעת את העובדות: ברשת עובדים ועובדות מסורים שמטפלים מדי יום באהבה ב־500 ילדי מעונות, 3,500 ילדי צהרונים בגנים ו־20,000 ילדים ובני נוער בשנה בפעילויות, חוגים וסדנאות, וכל זה בנוסף לעשרות פרויקטים ייחודיים בעשרות מתנ"סים ברחבי העיר.

הרשת רק הולכת וגדלה מדי שנה במספר הפונים אליה בכל תחום של פעילות. זה רק מוכיח את רמת האמון כלפי הרשת. את הכל עושה הרשת בצורה מצוינת, בסטנדרטים הכי גבוהים.

"רשת חוויות היא הראשונה להכניס מצלמות לכל המעונות, עוד לפני התפוצצות פרשת כרמל מעודה", הוא מוסיף בלהט, "והיא גם היחידה שעושה עבודה חדשנית עם אוכלוסיות מיוחדות, כמו טיול טיפוס על הר ברומניה שהתקיים לאחרונה".

הוגשה עתירה מצד ועד ההורים העירוני בנושא שקיפות בתשלומים, מדוע הרשת לא חושפת בפני ההורים את הדוחות הכספיים?

"חוויות היא חברה לתועלת הציבור. כל הדוחות הכספיים שלנו גלויים ועולים לאתר לכל המעוניין. העברנו את כל המידע שהתבקשנו בנושא התל"ן, הן להנהגת ההורים והן לאגף החינוך בעירייה והעומדים בראשו. אני לא יודע למה הם מתעקשים להגיש תביעה".

אז הביקורת לא מוצדקת בעיניך?

"יחד עם כל הדברים הטובים, יש מה לשפר ברשת. אנחנו עובדים כעת על תוכנית אסטרטגית לשיפור השירות בכל הקשור במענה טלפוני, דיגיטלי ופרונטלי, ואני מבטיח שגם שם ניתן להורים את השירות הטוב ביותר".

לדבריו, כחלק מהרצון לשים דגש על שיפור השירות, החלו העובדים ברשת לעבור השתלמויות וקורסים מקצועיים, וכמו כן מקיימות הרכזות בקרות בשטח ויש השקעה גם בתחום הפדגוגיה, "והתוצאות לא מאחרות לבוא", הוא מדגיש. "יש שיפור גדול מאוד בשטח. אנחנו רואים את זה בכמות התלונות שירדה באופן דרסטי, ומקבלים פידבקים מהורים, שבאים ואומרים תודה על השינוי שחל בשטח. הנייד שלי פתוח 24/7 ואני מקבל פניות ישירות מהורים בכל העיר ומטפל בהן. לפעמים אני מגיע למקום באותו יום כדי להתרשם מקרוב".

הבריכה נפתחה מחדש
אחת הסוגיות הטעונות שעלו לאחרונה בנוגע להתנהלות הרשת, היתה הפסקת פעילותה של הבריכה הטיפולית למשך חודשיים וחצי וללא כל תאריך יעד לפתיחתה מחדש. מטופליה נותרו ללא מענה חלופי ועובדיה נאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום. השבוע חזרה הבריכה לפעילות לאחר ששופצה, בהשקעה של כ־350 אלף שקל, במימון הרשת ועיריית רחובות.

"בעבר תקפתם אותנו ב'מיינט רחובות' על השבתת הבריכה", אומר כהן. "חשוב להבין שאין לנו שום אינטרס שלא להפעיל את הבריכה אלא להיפך, אבל מתוך אחריות והבנה לעתיד הבנו שצריך פה טיפול יסודי לבריכה בהיבטים בטיחותיים ותחזוקתיים. לא התפשרנו על כך, ולכן בלב כבד החלטנו להשבית את הבריכה עד שהיא תעבוד בצורה בטוחה ונכונה לטובת המשתמשים בה".

לגבי העובדים מסביר כהן כי לא מדובר בעובדים קבועים, אלא כאלה שמועסקים על בסיס שעות. "אם יש חוג - הם מקבלים שכר ואנחנו מקבלים תשלום. אם אין חוגים ‑ הם לא זכאים לשכר. כל התהליך נעשה בהבנה ובתיאום איתם לפי בחירתם. היינו שקופים עם הצוות מיד כשהתברר לנו המצב. הסברנו להם שלא נוכל לשלם להם עבור חוגים שלא העבירו. היו כאלה שבחרו להתפטר וקיבלו את כל התנאים. הרוב המוחלט ביקש להמשיך איתנו ולצאת לחל"ת. נשמרו להם הזכויות והם שבו לעבודה".

פגישה מקרית
במקביל לתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של החברה העירונית, כהן (42) תושב רחובות ואב לשישה, מכהן גם כחבר מועצת העיר, ומחזיק בתיקי מורשת ישראל ונוער בסיכון. הרומן שלו עם הפוליטיקה המקומית החל לדבריו כשהגיע לבניין העירייה, ובמינהל ההנדסה בקומה חמש נתקל במסדרון ברחמים מלול שהיה אז חבר מועצה, ששאל אותו: 'אתה מחפש אותי?'.

"לא תכננתי להגיע לפוליטיקה", הוא נזכר. "אני בא מבית של אנשי חינוך ועבדתי בתחום הפרסום. היינו שכונה של משפחות צעירות רבות, אבל הרגשנו שלא ניתן לנו מענה מתאים עם מספיק גנים לילדי השכונה ובית כנסת. הייתי חייב לפתור את זה אבל לא ידעתי בדיוק איך. לא הכרתי את רחמים אז, ובחצי ייאוש אמרתי לעצמי, 'מה יש לי להפסיד?', וניסיתי. הוא פתח בפניי את לשכתו, פתחנו את המפות ורחמים הביא מיד כמה רעיונות לפתרון הבעיה".

צילום: קובי קואנקס

אחרי פתרון בעיית הגנים ובית הכנסת בשכונה, הבין כהן לדבריו שהיכולת להשפיע בפוליטיקה משמעותית. עם השנים הוא נכנס לפוליטיקה גם ברמה הארצית, השתלב במפלגת הבית היהודי והפך ליו"ר הבית היהודי ברחובות.

למה רצית את התפקיד? זה לא כאב ראש?
"ידעתי, וחיפשתי מקום מאתגר שיש בו עבודה, ויש מה לעשות על מנת ליישם את האני מאמין שלי בו. כשהגעתי לרשת חוויות החברה למתנ"סים היתה עם רגל אחת בחוץ, הלך הרוח הלך לכיוון הזה. התחלף יו"ר החברה למתנ"סים והצלחתי לחדש את ההסכם מולם, פלוס התחייבות מצדם להעביר מאות אלפי שקלים מדי שנה לתוכניות לטובת תושבי העיר. הצלחנו להגיע להסכמה ולהביא למינוי מנכ"ל מצוין לרשת, אלרואי אסרף שניהל את המינהל הקהילתי הגדול בירושלים, אחרי למעלה משנתיים שהיה ממלא מקום.

"בזמנו, כשהגעתי למועצה הדתית כגזבר, היה גירעון של 20 מיליון שקל והתפקוד היה ברמה נמוכה", הוא מוסיף. "עובדים חיכו במשך חודשים למשכורות. יחד עם משרד האוצר ויו"ר המועצה הובלתי תוכנית הבראה מקיפה שהביאה את הגירעון לקיצו. היום המקום כבר לא בגירעון, כך שכבר עמדתי באתגרים תקציביים גדולים ואין לי ספק שנצליח לחולל שינוי לטובה גם ברשת חוויות".

מה המצב הכלכלי של הרשת נכון להיום?
"אחרי תכנון מדוקדק ומורכב ולמרות ההוצאות הלא צפויות כמו תיקון הבריכה וקייטנות חנוכה, שעבורן לא הועבר תשלום מהמדינה - לפי כל המדדים נסיים את השנה באיזון תקציבי".

ומה החזון שלך לרשת?
"לסיים את התפקיד כשההורים שבעי רצון מהשירות, מענה אנושי מהיר, פעילות שגדלה גם בפן הקהילתי, הרמוניה בין העובדים ושיתוף פעולה, וכל זה ביחד עם איזון תקציבי. אני סמוך ובטוח שבעוד שנה כבר נרגיש את השינוי המשמעותי בתחומים האלה. אני איש של אתגרים וזו הסיבה שלקחתי על עצמי את התפקיד הזה. אין טעם בתפקיד ללא משמעות וללא אפשרויות לשינוי מהותי. אחרי שהרשת תהיה במסלול טוב, אבין שהגעתי למיצוי שלי בתוך הרשת".